Анкета
учасника І (районного) туру
Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» 2012
у номінації «Учитель фізики»
- Прізвище, ім’я та по батькові: Прищепа Кіра Іллівна
- Дата і місце народження: 13,04,1967р., , село Малоянисоль
- Повна домашня адреса з поштовим індексом, телефон: 87010, с.Малоянисоль, вул. Жданова, 15, тел..066-8124225
- Паспортні дані (серія, №, ким коли виданий, адреса реєстрації):
- Ідентифікаційний код:
- Які навчальні заклади закінчили, у якому році, спеціальність за дипломом: Слов’янський педагогічний інститут, 1989рік, вчитель математики ї фізики
- Місце роботи (повна назва, адреса, телефон закладу): Малоянисольська ЗОШ ім.. В.В.Балабана, с.Малоянисоль, вул.. Комсомольська, 92; тел. 82-63-20
- Стаж роботи: 23 роки
- У тому числі педагогічний: 23 роки
- Кваліфікаційна категорія: «спеціаліст ІІ категорії»
- Звання: немає
- Державні нагороди, відзнаки (обов’язково рік нагородження): Грамота РВО, 2012 рік
- Класи, в яких викладає: 8-11
- Мова викладання: Російська
- Проблема (тема) над якою працює: «Розвиток пізнавальної діяльності на уроках фізики»
- Інноваційні форми роботи та технології, що використовуються:
- Навчальна література, якою користується при підготовці до уроку: фахові журнали видавництва «Основа»; Гін А.А. Прийоми конструювання сучасного уроку.-Луганськ, 2002; Гін А.А. Прийоми педагогічної техніки.-Х.:Ранок:Весте, 2007; Ворожейкіна О.М. 100 цікавих ідей для проведення уроку.-Х.:Вид.група «Основа»,2011; Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій/Автор-укладач Н.П.Наволокова.-Х.:Вид.група «Основа»,2009
18.Ваше педагогічне кредо: Идущий прав, На пик взошедший прав.
И даже прав сорвавшийся с вершины.
Не прав лишь тот, кто зная о вершинах,
Стоит и медлит у подножьях гор.
Омар Хайям
- .Намалюйте (словесно у формі статті в газету від 3-ої особи) свій педагогічний портрет або свою візитну картку:
Вона чуйна і, водночас, вимоглива,
Прагматична і здатна на вияв почуттів,
Строга і толерантна, витримана, але щира.
Вона самокритична і компетентна, надійна і чесна.
Не підвищує голос у будь-якій ситуації.
Вона – лірик в душі і фізик за фахом.
Вона – вчитель!
АКТИВІЗАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ФІЗИКИ
Основна мета роботи вчителя щодо активізації пізнавальної діяльності учнів – розвиток їх розумових здібностей. Досягнення цієї мети дозволяє розв'язати багато завдань і забезпечити міцні та свідомі знання матеріалу, підготовити учнів до активної участі у виробничій діяльності, виробити вміння самостійно поповнювати знання, втілювати в життя науково-технічні рішення, освоювати нові спеціальності.
Методична тема «Розвиток пізнавальної активності на уроках фізики» , над якою працюю, обрана мною невипадково. Адже усі здібності людини розвиваються в процесі діяльності. Тому активізація пізнавальної діяльності учнів починається, на мою думку, з вмілого використання прийомів і методів, різних засобів, що забезпечують високу активність учнів у навчальному процесі, глибоке та повне засвоєння ними матеріалу, розглядуваного на уроці.
Вагомість проблеми, її актуальність зумовили вибір теми, а в основу ідеї мого досвіту покладена , окрім розробок сучасних науковців (Селевко Г., Підласий І., Пометун О. ), і спадщина В.О.Сухомлинського, який у центр педагогічної діяльності ставив особистість учня, його інтелектуальний та творчий розвиток.
Мета мого досвіду полягає у розвитку пізнавальної активності на всіх етапах уроків фізики.
Спосіб досягнення мети - використання різних прийомів активізації, враховуючи рівень розвитку мислення учнів. Ще К.Д.Ушинський писав «Викладання будь-якого предмета повинно йти таким ляхом, щоб на долю вихованця залишалось стільки праці, скільки можуть подолати його молоді сили». Роботу при викладанні фізики вибудовую для учня таким чином. Учень:
- слухає пояснення вчителя;
- читає підручник;
- виконує експериментальні завдання;
- розв’язує задачі;
- працює з дидактичним матеріалом.
Кожну з зазначених дій можна розкласти на окремі операції, якими виступають основні психологічні процеси: сприймання, мислення, пам'ять та інші. Серед всіх пізнавальних психологічних процесів провідним є мислення. Активізувати пізнавальну діяльність учнів у процесі вивчення матеріалу - це означає, перш за все, активізувати їх мислення,формувати мотиви навчання.
В розумовій діяльності учнів можна виділити 3 рівні:
- рівень розуміння;
- рівень логічного мислення;
- рівень творчого мислення.
Під час розуміння - аналітико-синтетичної діяльності, спрямованої на засвоєння готової інформації , використовую традиційні та інтерактивні методи та прийоми, вибір яких визначається рівнем розвитку учнів і характером матеріалу.
Логічне мислення - процес самостійного розв’язання пізнавальних завдань, коли учні вчаться самостійно аналізувати об’єкти,що вивчаються, порівнювати результати дослідів і т. ін..Тому я добираю завдання, які б передбачали виконання однієї із зазначених розумових дій. Щоб навчання сприяло розвитку учнів, завдання дещо випереджають їх рівень, а в процесі мислення учень самостійно дійде до нових висновків. Методами розвитку мислення учнів на уроках фізики є: евристична бесіда, евристичні лабораторні роботи, логічно-пошукові вправи, деякі методи роботи з підручником. Розвитку логічного мислення сприяють різного роду фізичні задачі, експериментальні роботи, логічно-пошукові спостереження та інше.
Творче мислення здійснюється в три етапи:
І етап- характеризується створенням проблемної ситуації,початковим її аналізом і формуванням проблеми.
ІІ етап – пошук розв’язання проблеми, який здійснюється в процесі детального аналізу проблеми на основі тих завдань , що мають учні; поповнюється дослідженнями, вивчаючи додаткову літературу та виконуючи необхідні експериментальні роботи.
ІІІ етап – застосування знайденого принципу до розв' язання проблеми і його перевірки.
В основу мого досвіду з активізації пізнавальної діяльності учнів покладені ці три рівні мисленої діяльності.
Формування мотивів навчання
Мотиви до здобуття знань можуть бути різними, але найбільш дієвими є зацікавленість предметом. Пізнання – праця, що вимагає великого напруження, тому виховую в учнях силу волі, уміння долати труднощі. Але одночасно намагаюся полегшити їм процес пізнання. К.Д.Ушинський писав: «…вчення, позбавлене всякої зацікавленості і взяте тільки силою, вбиває в учнів бажання до навчання, без якого він далеко не піде». У формуванні інтересу учнів можна виділити декілька етапів. Спочатку він проявляється у вигляді зацікавленості, яка спричинена несподіваним результатом досліду, цікавим фактом. Але це не стійка зацікавленість, а тому своє завдання бачу у підтримці зацікавленості, формуванні стійкого інтересу до предмета через розуміння важливості практичного значення питання та через вибір форми організації навчальної діяльності. Насамперед , це:
- ілюстрація положень науки подіями сучасності;
- використання уривків творів художньої літератури;
- використання приладів техніки;
- передбачення фантастичних операцій;
- використання парадоксів;
- звернення до раптових зіставлень;
- розглядання прикладів, взятих з життя;
- аналіз математичних фокусів,рухомих і настільних ігор і ін.;
- наведення прикладів використання фізичних закономірностей;
- проведення екскурсій в історію науки та інші.
Для розвитку пізнавального інтересу на уроці фізики велике значення надаю демонстраційному експерименту – добре підготовленому і естетично оформленому досліду.
Можливості фізики як навчального предмета для формування пізнавального інтересу невичерпні. А саме полягають в:
1. Новизні навчального матеріалу, раптовості багатьох висновків і законів.
2.Вивчення відомого учням матеріалу під новим кутом зору.
3.Використанні на уроках відомостей з історії фізики.
4.Зв'язку з життям.
5.Сучасні досягнення науки.
Дидактичні ігри, які я застосовую для активізації пізнавального інтересу, є різними за змістом матеріалу і за формою проведення. Це :
1. Творчі ігри, засновані на внесені елементів уявної ситуації, які використовую з метою повторення матеріалу. Приклади: «Суд над фізичними поняттями», «Захист теми», «Лабіринт» та ін..
2.Ігри-змагання, пов’язані з з'ясуванням переможця, який може бути і груповим, і індивідуальним. Це – естафети на знання формул,одиниць вимірювання та ін..
3.Ігри,спрямовані на виконання цікавого завдання. Наприклад: опустити яйце в плашку, накреслити горизонтальну лінію за допомогою сполучених судин та ін..
4.Ігри з роздавальним матеріалом: лото,квартети та ін..
Робота з підручником
Розумінню учнями матеріалу , розвитку їх мислення дуже сприяє систематична і цілеспрямована робота з підручником на уроці. Найголовнішим першим прийомом роботи з підручником є виділення в тексті параграфа головного, що вимагає аналізу тексту, синтезу результату аналізу і абстрагування від другорядного матеріалу. Крім формування вміння виділяти головне, вважаю доцільним пропонувати учням такі завдання. Знайти в підручнику: 1) визначення поняття; 2) приклади: використання закону в побуті; техніці; природі; 3)пояснення явища, що вивчається; 4) відповіді на поставлене запитання та ін..
Активізація учнів під час закріплення нового матеріалу
Можливості для активізації мислення під час закріплення нового матеріалу дуже великі, оскільки в учнів є певний запас знань. У цих умовах методи активізації спрямовую на те, щоб учень зумів самостійно відкривати нове в уже відомому і переконатися в тому, що фізичні закони і явища набагато змістовніші, ніж це може здаватися при першому їх вивченні. Методи і прийоми: досліди, ігри( «Третій зайвий», з картками,малюнками та ін..), розв'язання задач.
Активізація учнів під час перевірки знань
Розвитку пізнавальної активності учнів сприяє організована перевірка знань. Ось деякі з них: взаємне опитування,рецензії на роботи товаришів, творчі домашні завдання(складання фізичних задач. проведення дослідження, спостережень, конструювання, виготовлення приладів), облік знань із використовуванням кінофільму,(коментар,ігри) , узагальнення знань методом порівняння, за допомогою складання таблиць і схем тощо.
Серед нових інформаційних технологій метод проектів вважаю основним і широко використовую у своїй практиці. Він має багато переваг, розв’язує педагогічні завдання, створює позитивну мотивацію в процесі навчання ( забезпечується інтересом до обраної теми проекту, можливістю спробувати свої сили в самостійній творчій роботі, продемонструвати отримані результати перед аудиторією).В процесі роботи формуються навички розумової праці. узагальнених інтелектуальних умінь у процесі пошуку джерел інформації, формулюванні результатів та висновків. Пропоную учням такі типи проектів: дослідницькі; інформаційні; творчі; ігрові; практичні; ознайомлювально- орієнтовні.
Результативність досвіду
Впроваджені в практику роботи прийоми активізації навчальної діяльності дозволяють мені :
■ Продуктивно використати час на уроці і захопити учнів розглядуваним на уроці матеріалом;
■ Активізувати навчальну діяльність під час закріплення матеріалу, виявити рівень розуміння учнями розглядуваного матеріалу, своєчасно виявити прогалини в їх знаннях і надати необхідну допомогу;
■ Застосовувати активні прийоми роботи з учнями на різних етапах уроку для забезпечення значного потоку інформації від учнів до учителя;
■ Відкривати нові можливості навчальної діяльності учнів, глибину і міцність засвоєння матеріалу;
■ Більш ґрунтовно вивчити вузлові питання теми уроку, забезпечити наочність навчання, виділити практичне значення питань,що розглядаються на уроці.
Я впевнена, що зацікавити, повести за собою спроможний лише той педагог, який сам перебуває у постійному пошуку. Адже ще В.О.Сухомлинський закликав: « Будьте самі дослідниками. Якщо не буде вогника у вас, вам ніколи його не запалити в інших…».
Як результат впровадження досвіду можна вважати такі досягнення учнів:
Рік |
Клас |
місце |
Прізвище,ім'я учня |
2008-2009 |
|
|
|
2009-2010 |
|
|
|
2010-2011 |
8 9 11 |
ІІІ ІІ ІІІ |
Чеграхчі Н. Джелген В. Шаблинський Г. |
2011-2012 |
8 10 11 |
ІІІ ІІІ ІІ |
Лавчі Я. Джелген В. Пічахчі С. |
Випускники школи обирають спеціальності , пов’язані з вивченням фізики ( факультети – енергетичний, транспортний, механічний та ін..): Попов Ф.(2009р. ПГТУ) , Шамлі П., Вожол С., Сагіров В.(2010р.ПГТУ), Пічахчі С. (2012р. ПГТУ), , Чеграхчі О.(2012р. МАА), Галалу І.(2010,КАУ).
Хотілося б згадати слова великого Сократа: «Я не можу навчити всіх
усьому,але можу вплинути на мислення моїх учнів». І це того варто.